onsdag 18 april 2012

GÖR EN EGEN SMASH BOOK

På Pysselmyrans blogg ska jag under några veckor visa hur jag gör en Smash book. Jag har varit ute och surfat en hel del det sista. Jag har letat efter något där jag kan samla mina saker om scrapbooking. Såsom, var jag har  köpt något som är bra/dåligt,  färgkarta, vilka verktyg jag har, vad jag vill köpa  eller önskar mig,  tips och trix mm. Stötte då på smashbook och kände att det kan  passa mig. Smashbook är en bok där du kan samla allt möjligt, minnen, foto, bilder på saker du letar efter etc. Dessa böcker finns att köpa färdiga är oftast i A4 format , men det är lite stort om man ska ha med sig den. Därför bestämde jag mig för att göra en egen.

Jag har börjat med att välja mönstrade papper och färdiga tags, det fanns så söta i Maja design: Vänner klippark Ulrika och Mina vänner Rosa Marina Klippark  som passade till mina papper.  Här är alla papper som jag startar med. Det kommer säkert att tillkomma en hel del.


Här har jag sedan skurit till alla delarna i A5-format och rundat hörnen som kommer att vara utåt.  En del papper är dubbla för att kunna göra fickor, visar detta i nästa inlägg. Jag har snålat när jag använt mina mönstrade papper, en del sidor är halva A5 av dessa kan det bli fickor mm. Vanliga vita papper och randiga från ett block finns också med. Klippte också ut alla tags.


En Bind it all maskin är ett måste i detta arbete, jag har gjorde hålen på motsatta sidan av de rundade hörnen. Här ska jag sedan sätta ihop hela boken när den är klar.



Pysselmyrans journalingstämplar  Kommer jag att stämpla på en del av sidorna.  Känner jag mig rätt dyker det säkert upp några till, tittar du bland  Journaling- stämplarna, så  tror jag du förstår att det är lätt att det tillkommer några.


       Nu ska allt bara sättas ihop och stämplarna hamna på plats. Vill du veta hur det går titta då in på Pysselmyrans blogg nästa onsdag !

         Hoppas vi ses på Pysselmyrans mara  i Vartofta nu till helgen :O)
                                                                          Zora

1 kommentar:

Åsa/asamia sa...

WOW, du kommer få till en underbar bok med dessa superfina papper och tags. Ser fram emot att få se när det är klart.